poniedziałek, 7 lutego 2011

Odszkodowanie za wypadek przy pracy

Gdy pracownik ulegnie wypadkowi w pracy ma prawo ubiegać się o odszkodowanie.

Składa w tej sprawie do pracodawcy wniosek o jednorazowe odszkodowanie ( gdy był to wypadek śmiertelny, wniosek składa rodzina pracownika). Formularz wniosku dostarcza zakład pracy.


Pracodawca po otrzymaniu wniosku o odszkodowanie ma obowiązek skompletować niezbędną do ustalenia uszczerbku na zdrowiu pracownika dokumentacje ( zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia pracownika, protokół powypadkowy, gdy wypadek był śmiertelny to odpis aktu zgonu).

Pracodawca, gdy pracownik zakończył leczenie i rehabilitacje, musi przekazać wniosek z dokumentacją do jednostki ZUS, która jest właściwa ze względu na miejsce zamieszkania ubezpieczonego pracownika.

Pracownik starający się o odszkodowanie zostanie zbadany przez lekarza orzecznika ZUS. Lekarz ustali stopień uszczerbku na zdrowiu pracownika i czy ten uszczerbek ma związek z wypadkiem przy pracy.

Wysokość odszkodowań za wypadek przy pracy

* za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu pracownika- 589 zł
* za każdy procent uszczerbku na zdrowiu, jeśli od poprzedniego badania nastąpiło pogorszenie stanu zdrowia pracownika o co najmniej 10 procent - 589 zł
* gdy została orzeczona całkowita niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji poszkodowanego w wypadku pracownika - 10.304 zł

* jeżeli pracownik zmarł wskutek wypadku przy pracy, a do odszkodowania po nim uprawniony jest członek rodziny inny niż małżonek lub dziecko - 26.495 zł

* gdy pracownik zmarł wskutek wypadku przy pracy, a do odszkodowania są uprawnieni jego małżonek oraz jedno lub więcej dzieci ( lub tylko jego dzieci) - 52.990   zł.
                                                                                                                                         

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz